ANOTHER X IN THE FAMILY


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X-Pro2 ? X-T2 ? Both ? Good OK not both... ;)

And that little voice in my head that kept telling me :

"The X-Pro2 is better for you, for your photographic style, and the optical viewfinder is awesome, you'll see, and then it's downright sexy !"

"Yes, but the electronic viewfinder of the X-T2 is something ! And then you still use a lot of the articulating screen, you will not miss it ?"

Unfortunately, we had to make a choice. Pfff I hate having to choose !

So here it is the new kid, the replacement of the X-T10.

I test it for two weeks now and all I can say is wouaaaah, it's not kidding ! I had already tested the new X-Trans lll sensor with the X-T20 and I was pretty impressed but here we go to very serious things !

Whether ergonomics, speed, strength, we do not play in the same court. It is a bit heavier than the X-T10 but it is not a problem because it is still very light compared to a SLR. It looks suddenly more robust. The knobs and knobs are hard but not too much, just right. The grip is more pronounced and the device holds better in hand.

And it is weather sealed !

The viewfinder meanwhile is huge ! Goodbye the lag of X-T10 because of the refresh rate too slow. Here everything goes much faster. Autofocus also hangs better and faster.

OK it's true it is less beautiful than the X-Pro2 (yes as a geek it also has the beauty of the object) but it meets all my expectations and I think I'm having fun with it.

Come on, I'll stop there I have some pictures to do...

 

 

X-Pro2 ? X-T2 ? Les deux ? Bon OK pas les deux... ;)

Et cette petite voix dans ma tête qui me répétait sans cesse :

"Le X-Pro2 est mieux pour toi, pour ton style photographique. Et le viseur optique c'est génial tu verras ! Puis il est carrément plus sexy !" 

"Oui peut être mais le viseur électronique du X-T2 c'est quelque chose ! Et puis tu te sers quand même beaucoup de l'écran orientable, ça va pas te manquer ?"

Il a malheureusement fallu faire un choix. Pfff je déteste devoir choisir !

Donc le voilà le petit nouveau, le remplaçant du X-T10.

Je le teste depuis deux semaines maintenant et tout ce que je peux dire c'est wouaaaah, ça rigole pas ! J'avais déjà testé le nouveau capteur X-Trans lll avec le X-T20 et j'étais assez impressionné mais là on passe aux choses très sérieuses !

Que ce soit au niveau ergonomie, vitesse, solidité, on ne joue pas dans la même court. Il est un peu plus lourd que le X-T10 mais ce n'est pas gênant car il est quand même encore très léger comparé à un reflex. Il paraît du coup plus robuste. Les molettes et les boutons sont durs mais pas trop, juste ce qu'il faut. Le grip est plus prononcé et l'appareil tient mieux en main.

Et il est tropicalisé !

Le viseur quant à lui est énorme ! Au revoir le lag du X-T10 à cause du taux de rafraîchissement trop lent. Ici tout va beaucoup plus vite. L'autofocus aussi accroche mieux et plus rapidement.

Bon OK c'est vrai il est moins beau que le X-Pro2 (oui en tant que geek ça compte aussi la beauté de l'objet) mais il répond à toutes mes attentes et je pense que je vais bien m'amuser avec.

Allez, je vais arrêter là j'ai des photos à faire...

 

 

 

LIVE


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When my two passions meet...

 

Quand mes deux passions se rencontrent...

 


X-T20 | XF35mm F2 | XF14mm F2.8 | Canon nFD 50mm F1.4


WE WILL SEE TOMORROW


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I turn on my computer, I open Lightroom, I look at the number of photos next to the "Thailand" folder and I get discouraged, once again...

So I take the SD card of my camera, I import the images captured in recent days, I start editing them and I tell myself that the photos of our trip will wait tomorrow, or not...

 

J'allume mon ordinateur, j'ouvre Lightroom, je regarde le nombre de photos qu'il y a à côté du dossier "Thaïlande" et je me décourage, encore une fois...

Alors je prends la carte SD de mon appareil, j'importe les images capturées ces derniers jours, je commence à les éditer et je me dis que les photos de notre voyage attendront demain, ou pas...


X-T10 | XF35mm F2 | Canon nFD 50mm F1.4


AIRPORTS


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After three weeks on the other side of the world, the return to normal life is very complicated... especially since it was the first time in our life that we took three weeks of vacation by following.
To be honest, Thailand was quite far in the ranking of the countries I wanted to visit. But when we thought about our trip to a country with a change of culture quite radical, good and quiet to go with children, nice and not too expensive, he easily rose to the top of the ranking.
It is now difficult to leave behind all these smiles, this simplicity, this kindness.
I loved photographing this country, these people ! I have only one desire now is to discover more of Asia...

We went through five different airports during our trip to Thailand and I think I could have spent a whole day in each of them. There is always a magical light in these huge buildings, always a silhouette that appears in front of a window, always a reflection on these smooth surfaces.

And while some are waiting and others are running, I'm walking around and watching...

 

Après trois semaines à l’autre bout du monde, le retour à la vie normale est très compliqué…. surtout que c’était la première fois de notre vie que nous prenions trois semaines de congés en suivant.

Pour être honnête, la Thaïlande était assez loin dans le classement des pays que je voulais visiter. Mais quand nous avons réfléchi pour notre voyage à un pays avec un changement de culture assez radical, bien et tranquille pour y aller avec des enfants, beau et pas trop cher, il est facilement monté en première place du classement.

C’est maintenant difficile de laisser derrière nous tous ces sourires, cette simplicité, cette gentillesse.

Que j’ai aimé photographier ce pays, ces gens ! Je n’ai qu’une seule envie maintenant, c’est d’en découvrir plus de l’Asie…

Nous sommes passés par cinq aéroports différents durant notre voyage en Thaïlande et je crois que j’aurais pu rester une journée entière dans chacun d’eux. Il y a toujours une lumière magique dans ces bâtiments immenses, toujours une silhouette qui apparait devant une vitre, toujours un reflet sur ces surfaces lisses.

Et pendant que les uns patientent et que les autres courent, je déambule et j’observe…

 

X-T10 | XF23mm F2


WHAT'S IN MY CAMERA BAG | THAILAND TRIP


X-T20 + XF23f2

X-T20 + XF23f2

I take off tomorrow morning for Thailand. A three-week family trip. Finally a real travel !

We go with 2 big bags of 70 and 55 liters and 2 small backpacks.

I just wanted to take two lenses to get the least material possible. A standard fixed focal length 35mm or 50mm and a wide angle. But I can not leave the 85mm at home...

Here is the material that I bring with me :

Bag | Black Diamond Magnum 16. I do not have a "real" camera bag. For the moment I work with an insert and it suits me perfectly. This bag is very light and very comfortable and its capacity of sixteen liters is perfect for day hikes. Ideal to carry my gear pictures, a jacket and water. The inconvenience for me : not enough pockets and complicated to carry a big tripod. I had to buy a rain cover to keep my gear dry during Thai storms...

Insert | Tenba BYOB 7. Waterproof and solid, it contains my camera with a lens attached on it + a second lens + batteries and SD cards.

Camera | Fujifilm X-T10. My camera for 2 years now. He normally lives in his last weeks as the main unit. I look at the more "pro" and tropicalized models.

Lenses | • XF35f2 mounted on the device. My basic goal is everything. I have long hesitated to get the XF23f2 for fear of being too tight in Bangkok with the 50mm but I can not leave my favorite focal length at home.     • XF14f2.8 : A very wide angle for landscape photos in the jungle and on the southern islands of the country.     • Canon 50mmf1.4 : To make some portraits and to get closer to the animals (if we see some...).

Tripod | I am still in full interrogation level tripod. That's why there are both on the picture. I leave my Manfrotto BeFree at home because we travel light with the bags and even if it is easily transportable it is still a little too bulky. But which one to take between these two ? Manfrotto or Joby ? We'll see tomorrow morning before leaving...

Batteries | 2 Patona batteries in addition to the main battery Fuji to hold at least 2 days without recharging.

SD cards | 3 32GB Sandisk and Kingston cards. According to my calculations it should pass.

Filters | 3 ProND HOYA filters (8-64-1000) for long exposures with wide angle.

Accessories | In the second case Tenba we find a blower, my chargers (Fuji and Apple), the lenspen, a lamp and my headphones.

See you in a month...

Update : I decided at the last moment to lend me the XF23f2 instead of the Canon 50mmf1.4. And bring with me the tripod Manfrotto.

 

Je décolle demain matin pour la Thaïlande. Un voyage de trois semaines en famille. Enfin un vrai voyage !

On part avec 2 gros sacs de 70 et 55 litres et 2 petits sacs à dos.

Je voulais juste emmener deux objectifs pour prendre le moins de matériel possible. Une focale fixe standard 35mm ou 50mm et un grand angle. Mais je n'arrive pas à laisser le 85mm à la maison...

Voici donc le matériel que j'amène avec moi :

Sac | Black Diamond Magnum 16. Je n’ai pas de "vrai" sac photo. Pour le moment je fonctionne avec un insert et cela me convient parfaitement. Ce sac est très léger et très confortable et sa capacité de seize litres est parfaite pour les randonnées à la journée. Idéal pour emporter mon matos photos, une veste et de l’eau. Les inconvénients pour moi : pas assez de poches et compliqué de porter un gros trépied. J'ai dû acheter une housse de pluie pour garder mon matos au sec lors des orages thaïlandais...

Insert | Tenba BYOB 7. Imperméable et solide, il contient mon appareil avec un objectif fixé dessus + un second objectif + batteries et cartes SD.

Appareil | Fujifilm X-T10. Mon appareil depuis 2 ans maintenant. Il vit normalement ses dernières semaines en tant qu’appareil principal. Je regarde du côté des modèles plus « pro » et tropicalisés.

Objectifs | • XF35f2 monté sur l’appareil. Mon objectif de base passe-partout. J’ai longtemps hésité à me faire prêter le XF23f2 de peur d’être trop serré dans Bangkok avec le 50mm mais je ne peux pas laisser ma focale préférée à la maison.     • XF14f2.8 : Un très grand angle pour les photos de paysages dans la jungle et sur les îles du Sud du pays.     •Canon 50mmf1.4 : Pour faire quelques portraits et pour me rapprocher des animaux (si on en voit...).

Trépied | Je suis encore en pleine interrogation niveau trépied. C’est pour cela qu´il y a les deux sur la photo. Je laisse mon Manfrotto BeFree à la maison parce qu'on voyage léger avec les sacs et même s'il est facilement transportable il est encore un peu trop encombrant. Mais lequel prendre entre ces deux ? Le Manfrotto ou le Joby ? On verra demain matin avant de partir...

Batteries | 2 batteries Patona en plus de la batterie principale Fuji pour tenir au moins 2 jours sans recharger.

Cartes SD | 3 cartes de 32Go Sandisk et Kingston. D’après mes calculs ça devrait passer.

Filtres | 3 filtres ProND HOYA (8-64-1000) pour les poses longues avec le grand angle.

Accessoires | Dans le deuxième étui Tenba on trouve une poire soufflante, mes chargeurs (Fuji et Apple), les lenspen, une frontale et mes écouteurs.

A dans un mois...

Mise à jour : J’ai décidé au dernier moment de me faire prêter le XF23f2 à la place du Canon 50mmf1.4. Et d’amener avec moi le trépied Manfrotto.

 

ON THE ROAD TO NOWHERE


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It was the coldest day in the world, I was going to find my family to say a last goodbye to my grandfather. All the tears falling from the sky turned into snow.

The strange atmosphere that reigned outside made me want to take my camera. I would have preferred not to do this road in these conditions and never make these pictures but I love them.

The road scrolls like life and we continue to move forward now...

 

C'était le jour le plus froid du monde, j'allais retrouver ma famille pour dire un dernier au revoir à mon grand-père. Toutes les larmes qui tombaient du ciel se transformaient en neige.

L'ambiance étrange qui régnait à l'extérieur m'a donné envie de prendre mon appareil. J’aurais préfèré ne pas faire cette route dans ces conditions et ne jamais faire ces photos mais je les aime.

La route défile comme la vie et on continue d'avancer maintenant...


X-T10 | XF35mm F2


MAINTENANT QU'IL FAIT TOUT LE TEMPS NUIT SUR TOI


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Comment on va faire maintenant qu’il fait tout le temps nuit sur toi ? Qu’est-ce que ça veut dire la vie sans toi ? Qu’est-ce qui se passe pour toi là ? Du rien ? Du vide ? De la nuit, des choses de ciel, du réconfort ?
— Mathias Malzieu

C'est fini, il est parti, il s'est endormi maintenant. Il a retrouvé son arrière-petit-fils là-bas, quelque part. Et ils ont pris tous les deux le chemin de son village qui lui manquait tant...

Au revoir mon papi. C'est trop dur ici sans toi.

COUSINS


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Nice Toulouse morning between cousins.

Belle matinée toulousaine entre cousins.

 

X-T10 | XF35mm F2 | Canon nFD 50mm F1.4


FROM ROME OR ASIA


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You do not understand at all the relationship between the title of this article and the photos that follow ? I think it's normal. And you will not even have the explanation...  ;)

This title sums up a little bit the story of the arrival of this baby.

Congratulations to parents for their patience worthy of the "gold" diggers but it was the time it took to make it as perfect as possible. It's not me who says it's her who slipped it in my ear the first time I took her in my arms.

In short I am still uncle ! 

Thank you for letting me post these pictures. And welcome to this crazy world little girl...

 

Vous ne comprenez pas du tout le rapport entre le titre de cet article et les photos qui suivent ? Je crois que c'est normal. Et vous n'aurez même pas l'explication...  ;)

Ce titre résume un peu la petite histoire de l'arrivée de cette puce. 

Bravo aux parents pour leur patience digne des chercheurs d'OR mais c'était le temps qu'il fallait pour qu'elle soit la plus parfaite possible. C'est pas moi qui le dit c'est elle qui m'a glissé ça dans l'oreille la première fois que je l'ai prise dans mes bras.

Bref je suis encore tonton !

Merci de me laisser poster ces quelques photos. Et bienvenue dans ce monde de fous petite bébête...


X-T10 | Canon nFD 50mm F1.4


MYSTICAL PIRENEUS


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There is this place lost in the middle of the Pyrenees. This place has a strange atmosphere, where trees and rocks are covered in moss and lichen. This very humid place that looks like a tropical forest.

Walking on this path along a stream, one expects at any time to come face to face with an elf or troll coming out from behind a fern, to meet a fairy who flies off a tree or to meet the gaze of a little elf escaping running in the forest.

I did not have time to venture into the middle of this little valley that day but I will return soon to photograph the tree-shaped monsters that hide in the depths of this mystical place ...

 

Il y a ce lieu perdu en plein milieu des Pyrénées. Ce lieu à l'atmosphère étrange, où les arbres et les rochers sont habillés de mousse et de lichen. Ce lieu très humide qui ressemble à une forêt tropicale.

En marchant sur ce sentier longeant un ruisseau, on s'attend à tout moment à se retrouver nez à nez avec un elfe ou un troll sortant de derrière une fougère, à faire la rencontre d'une fée qui s'envole d'un arbre ou à croiser le regard d'un petit lutin s'échappant en courant dans la forêt.

Je n'ai pas eu le temps de m'aventurer au milieu de cette petite vallée ce jour-là mais j'y retournerai bientôt pour photographier les monstres en forme d'arbre qui se cachent au fin fond de cet endroit mystique... 

 

X-T10 | XF14mm F2.8 | Canon nFD 50mm F1.4


CORSICA | END


It's time to go back to the North...

Obligatory passage of a trip to Corsica, the three most famous beaches of the east coast that are Santa Giullia, Rondinara and Palonbaggia.

Very complicated to choose only one but it is necessary, no time to go see them all. Chance leads us to Palombaggia, it is the first of which we see the direction.

Shallow water, very clear and turquoise, lined with shady dunes and pines. Very greedy mosquitoes dislodge us from this beautiful place at the end of the afternoon.

C'est le moment de remonter vers le Nord...

Passage obligatoire d'un voyage en Corse, les trois plages les plus connues de la côte Est que sont Santa Giullia, Rondinara et Palonbaggia.

Très compliqué de n'en choisir qu'une mais il le faut, pas le temps d'aller toutes les voir. Le hasard nous amène sur Palombaggia, c'est la première dont nous apercevons la direction.

Eau peu profonde, très claire et turquoise, bordée de dunes ombragées et de pins. Les moustiques très gourmands nous délogent de ce bel endroit en fin d'après-midi.

 

PALOMBAGGIA

We leave the mosquitos (too many) and the beaches behind us for the last part of our trip. We move away from Porto Vecchio taking the direction of the mountains.

The road takes height and the landscapes are beautiful until the aiguilles de Bavella.

On laisse les moustiques (trop nombreux) et les plages derrière nous pour la dernière partie de notre voyage. On s'éloigne de Porto Vecchio en prenant la direction des montagnes.

La route prend de la hauteur et les paysages sont magnifiques jusqu'aux aiguilles de Bavella.

 

AIGUILLES DE BAVELLA

 

The site of Bavella is surrounded by rivers and canyons and even if we are in the mountains, the water is not very cold and we find natural pools quite easily to jump and swim in this emerald water.

Le site de Bavella est entouré de rivières et de canyons et même si nous sommes en pleine montagne, l'eau n'est pas très froide et on trouve des piscines naturelles assez facilement pour sauter et se baigner dans cette eau couleur émeraude.

 

After these two days in the mountains, the time has come for us to leave Corsica... The boat is back to Bastia.

It was our first time on this island and what is certain is that it will not be the last.

We stayed for two weeks in the southern part. We still have a big part to discover...but when?

Après ces deux jours en montagne, le moment est venu pour nous de quitter la Corse... Le bateau du retour est à Bastia.

C'était notre première fois sur cette île et ce qui est sûr c'est que ce ne sera pas la dernière.

Nous sommes restés quinze jours dans la partie sud. Il nous reste donc une grosse partie à découvrir...mais quand ?

 

X-T10 | XF35mm F2 | XF14mm F2.8


CORSICA | PART FOUR


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Here we are in the fourth series of photos of our trip to Corsica.

Fourth series ? But where is the third ? It's good you follow !

So I decided not to post the third part. I did not manage to do anything drinkable with the photos taken during the three days before our arrival on Bonifacio.

A passage through the village of Sartène and Rocapina where most of the photos were taken in the middle of the afternoon. It was very hot, the light was very hard and the colors are not beautiful.

So here we are now for this fourth part at the southern tip of Corsica...

A first day in town a little complicated for children. It's very hot and they want to jump into the water from the cliffs rather than walk. When we see the color of the water we understand them quite easily...

Nous voici donc à la quatrième série de photos de notre voyage en Corse.

Quatrième série ? Mais où est la troisième ? C'est bien vous suivez !

J'ai donc décidé de ne pas poster la troisième partie. Je n'ai pas réussi à faire quelque chose de potable avec les photos prises durant les trois jours qui précèdent notre arrivée sur Bonifacio.

Un passage par le village de Sartène et par Rocapina où la plupart des photos ont été faites en pleine après-midi. Il a fait très chaud, la lumière était très dure et les couleurs ne sont pas belles.

Nous voilà donc maintenant pour cette quatrième partie à la pointe sud de la Corse...

Une première journée en ville un peu compliquée pour les enfants. Il fait très chaud et elles ont plus envie de sauter dans l'eau depuis les falaises que de marcher. Quand on voit la couleur de l'eau on les comprend assez facilement...

 

BONIFACIO

 
 

The next morning we leave Bonifacio. Thirty minutes boat ride brings us to a small wild island. No no we are not in Seychelles, we are still in Corsica. And it's promised I did not change the color and transparency of the water...

Le lendemain matin on quitte Bonifacio. Trente minutes de bateau qui nous amène sur une petite île sauvage. Non non on n'est pas aux Seychelles, on est encore en Corse. Et c'est promis je n'ai pas modifié la couleur et la transparence de l'eau...

 

LAVEZZI ISLANDS

 

The return to Bonifacio is at the end of the afternoon. The boat passes just under the city and even turns around in a cave inside the cliffs.

Le retour à Bonifacio se fait en fin d'après-midi. Le bateau passe juste sous la ville et fait même demi-tour dans une grotte à l'intérieur des falaises.

 

We had the chance to be on Bonifacio for the festival of lights. For two days, at nightfall, the city lights up and colors. Animations in the streets, video projections on the facades, light installations everywhere and many people ! Not for epileptics.

On a eu la chance d'être à Bonifacio pour le festival des lumières. Durant deux jours, à la tombée de la nuit, la ville s'éclaire et se colore. Des animations dans les rues, des projections vidéos sur les façades, des installations lumineuses un peu partout et beaucoup de monde ! Pas fait pour les épileptiques.

 

FESTI LUMI

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X-T10 | XF35mm F2 | XF14mm F2.8


COLD THINGS


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X-T10 | XF35mm F2 | XF14mm F2.8


THAT PINK MORNING


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Get up very early without waking up, have a coffee and go get ready for the arrival of the sun ...

That morning was cold but perfect. The calm and just the sound of the snow under my shoes and the nature that wakes up.

That morning lasted a quarter of an hour. Fifteen minutes of pink light in five photos.

 

Se lever très tôt sans réveiller personne, prendre un café et partir se mettre en place pour l'arrivée du soleil...

Ce matin là était froid mais parfait. Le calme et juste le bruit de la neige sous mes chaussures et de la nature qui se réveille.

Ce matin là a duré un quart d'heure. Quinze minutes de lumière rose en cinq photos.


X-T10 | XF14mm F2.8


24


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It's the evening of December 24, the whole family is home. The old Canon lens is mounted on the Fuji. I love more and more this 80mm portrait focal length and the images it gives in low light situations like this evening...

The bearded man is gone and spoiled everyone.

In 2017, I wanted to create my website. The year is coming to an end and he has been online for a few months.

Tomorrow is already 2018, a new year of new projects...


C'est le soir du 24 décembre, la famille est réunie à la maison. Le vieil objectif Canon est monté sur le Fuji. J’aime de plus en plus cette focale à portrait de 80mm et les images qu’elle donne dans des situations de basse lumière comme cette soirée là...

L’homme barbu est passé et a gâté tout le monde.

En 2017, je voulais créer mon site internet. L'année s’achève et il est en ligne depuis quelques mois.

Demain c’est déjà 2018, nouvelle année nouveaux projets...


X-T10 | XF35mm F2 | Canon nFD 50mm F1.4


(R)EVOLUTION


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It is not the strongest of the species that survives,
not the most intelligent that survives.
It is the one that is the most adaptable to change.

One afternoon at the Darwin hangar during my weekend in Bordeaux. An old military barracks now transformed into an alternative place open to citizen and associative initiatives and engaged in the ecological transition. A place whose three slogans are : economic cooperation, ecological transition, citizen alternatives.


Les espèces qui survivent ne sont pas les espèces les plus fortes, ni les plus intelligentes, mais celles qui s’adaptent le mieux aux changements.

Un après-midi au hangar Darwin lors de mon weekend sur Bordeaux. Une ancienne caserne militaire maintenant transformée en un lieu alternatif ouvert aux initiatives citoyennes et associatives et engagé dans la transition écologique. Un lieu dont les trois mots d’ordre sont : coopération économique, transition écologique, alternatives citoyennes


X-T10 | XF35mm F2


FILM SIMULATION


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On Fujifilm X-Series cameras, profiles can be applied that reproduce the rendering of old film directly onto JPEG files. This is one of the many reasons that led me to choose this brand over another. The colors and rendering JPEG are superb and it is very complicated to reproduce them on RAW files. For this reason, I mainly work in JPEG (90% JPEG and 10% RAW pretty much). There is also a lot less processing to do on the images and it is a real advantage for me who is short of time being an amateur photographer.

Of the simulations available, I only use two of them : the "Classic Chrome" for color and the "monochrome + yellow filter" for black and white.

The "Classic Chrome" takes a little style and color of the old film "Kodachrome" from Kodak which was stopped in 2009. This film was very used and much appreciated by the great photographers for its rendering: pretty colors bright and contrasting but still very sweet. It was perfect for the documentary.

The rendering of "monochrome + yellow filter" (after a bit of processing on the images) looks like Kodak Tri-X film. (On the new X-Trans III X-Series sensor, there is now a new simulation for black and white that I am very much looking forward to reproducing from Fujifilm Acros.)

I realized an automatism that I adopted. I do not know why but when it's dark, I very often rock my camera in black and white mode ... Is it the fact that the colors that I see in the viewfinder no longer appeal to me when the outside light drops ? That the "Classic Chrome" works less well ?

I also take pictures in black and white during the day and color in the evening but it is rather rare. I am very "color" under natural light and "black and white" under artificial light.

Maybe I should force myself to test another simulation at night or work a little more on RAW. It seems that the ASTIA profile is well adapted to night photography. Or continue this way because this mode of operation is done naturally.

Stay tuned ...

 

Sur les appareils photos Fujifilm de la série X, on peut appliquer des profils qui reproduisent le rendu d'anciens films argentiques directement sur les fichiers JPEG. C'est une des nombreuses raisons qui m'ont poussées à choisir cette marque plutôt qu'une autre. Les couleurs et le rendu des JPEG sont superbes et il est très compliqué de les reproduire sur les fichiers RAW. Pour cette raison, je travaille essentiellement en JPEG (90% JPEG et 10% RAW à peu près). Il y a aussi beaucoup moins de traitement à faire sur les images et c'est un réel avantage pour moi qui manque de temps en étant photographe amateur.

Parmi les simulations disponibles, je ne me sers pratiquement que de deux d'entre elles : le "Classic Chrome" pour la couleur et le "monochrome + filtre jaune" pour le noir et blanc.

Le "Classic Chrome" reprend un peu le style et la couleur de l'ancienne pellicule "Kodachrome" de chez Kodak qui a été arrêtée en 2009. Ce film était très utilisé et très apprécié par les grands photographes pour son rendu : des couleurs assez vives et contrastées mais qui restaient quand même très douces. Il était parfait pour le documentaire.

Le rendu du "monochrome + filtre jaune" (après un peu de traitement sur les images) ressemble à la pellicule Tri-X de chez Kodak. (Sur le nouveau capteur X-trans III des Séries-X, il existe maintenant pour le noir et blanc une nouvelle simulation qu'il me tarde beaucoup de tester et qui reproduit le rendu du film Fujifilm Acros.)

Je me suis rendu compte d'un automatisme que j'ai adopté. Je ne sais pas trop pourquoi mais quand il fait nuit, je bascule très souvent mon appareil en mode noir et blanc... Est-ce le fait que les couleurs que je vois dans le viseur ne me plaisent plus quand la lumière extérieure baisse ? Que le "Classic Chrome" fonctionne moins bien ?

Il m'arrive aussi de prendre des photos en noir et blanc en journée et couleur en soirée mais c'est plutôt rare. Je suis très "couleur" sous une lumière naturelle et "noir et blanc" sous une lumière artificielle.

Je devrais peut être me forcer à tester une autre simulation le soir ou travailler un peu plus sur les RAW. Il paraît que le profil ASTIA est assez bien adapté à la photographie nocturne. Ou continuer ainsi car ce mode de fonctionnement s'est fait naturellement.

Affaire à suivre ...

 

MONOCHROME + YELLOW FILTER

 

CLASSIC CHROME


X-T10 | XF35mm F2 | Canon nFD 50mm F1.4


LIGHT | REFLECTION


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Shadows, light and a lot of reflections of a Bordeaux weekend.

 

X-T10 | XF35mm F2


TIME TO PLAY


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The week is over. The "stress" of weekday evenings is absent. No homework, no bath, tonight it's Cars 3 / pizzas in front of the TV. And I'll finally be able to play a little bit with my Fuji ...

I recently bought on Ebay an old Canon lens for my film camera and an adapter to mount it on my X-T10. It works wonders in these low light conditions. I'll talk a bit more about it in a future article.

My iMac is (still) repairing. I hope this time it's the right one ! So I still lost a lot of time on the editing of my photos and I may fall asleep in front of my screen again tonight.

Winter is here ...

 

La semaine est terminée. Le "stress" des soirs de semaine est absent. Pas de devoirs, pas de bain, ce soir c'est Cars 3 / pizzas devant la télé. Et moi je vais enfin pouvoir jouer un petit peu avec mon Fuji ...

J'ai récemment acheté sur Ebay un vieil objectif Canon pour mon appareil argentique et un adaptateur pour le monter sur mon X-T10. Il fonctionne à merveille dans ces conditions de basse lumière. J'en parlerai un peu plus dans un futur article.

Mon iMac revient (encore) de réparation. J'espère que cette fois-ci c'est la bonne !  J'ai donc encore perdu pas mal de temps sur l’édition de mes photos et je risque de m'endormir devant mon écran ce soir encore.

L'hiver est là ...


X-T10 | XF35mm F2 | Canon nFD 50mm F1.4


CORSICA | PART TWO


Before leaving Ajaccio, we are going to the east for a sunset over the Sanguinaires archipelago.

Avant de quitter Ajaccio, direction vers l'Est pour un coucher de soleil sur l'archipel des Sanguinaires.

 

ILES SANGUINAIRES


X-T10 | XF14mm F2.8